stem logo new

 

Internationalisering

 

Onze school vindt het belangrijk om zijn leerlingen ook ver over de muren van de school te laten kijken en “rijkere” mensen te laten worden door internationale ervaringen op te doen.  De leerlingen van vandaag moeten voelen dat ze Europese en zelfs wereldburgers geworden zijn.  Soms gebeurt dit via digitale weg en leerplatformen zoals eTwinning en eWallah. Zo houden onze 2e jaars contact met een Noord-Franse school, onze 6e jaars zelfs met een Chinese partner.

Sommige projecten gaan iets verder en maken de internationale ervaring nog veel concreter.

Enerzijds zijn er de meer traditionele meerdaagse studiereizen van de laatstejaars naar Parijs, Londen of Berlijn, die de leerling een culturele meerwaarde bieden.

Diepgaander zijn echter de projecten die didactische en leerplandoelstellingen in een internationaal project  integreren. Ze geven de leerlingen de kans om ook hun talenkennis aan te scherpen en zetten de leerkrachten op weg naar professionele verrijking.  

De First LEGO League brengt onze leerlingen geregeld tot in Nederland en een enkele keer tot  in Zuid-Afrika.  Het jaarlijkse STEAMinar laat 4IW/EM nabij Liverpool samenwerken met Britse, Nederlandse en Duitse jongeren.  En tenslotte zijn er de meerjarige Comenius- of Erasmus+-projecten waarin onze leerlingen van de derde graad IW sedert 2003 de krachten al bundelden met scholen uit Spanje, Italië, Zweden, Griekenland, Finland, Tsjechië en Noorwegen en straks misschien ook Portugal en Slovenië.  Dit werden en worden unieke ervaringen waarin onze leerlingen samen met de leerkrachten educatieve games maakten, wiskundelessen voor het ActivBoard ontwierpen, met  LEGO experimenteerden als pedagogische tool, een radiogestuurde luchtballon met zelfgebouwde motoren met een Ipad aanstuurden, een heus passiefhuis mét domotica bouwden, STEAM-lessen ontwerpen en mee bouwen aan een internationaal kunstwerk.  Door het verblijf in gastgezinnen bieden deze projecten onze leerlingen een unieke kans om de Europese gedachte aan den lijve te ondervinden.