stem logo new

 

STEM

 

Overal hoor je over STEM spreken.  In STEM geeft de leerkracht fysica of wiskunde niet meer alleen maar zijn eigen vak.  Een goede STEM-werking mikt op samenwerking tussen leerkrachten  wetenschappen (Sciences), technologie (Technology), engineering en wiskunde (Mathematics). Het les geven gebeurt in de vorm van projecten waarin al deze vakken met elkaar verweven worden.  Deze projecten worden zo een afspiegeling van het dagdagelijkse leven waarin we gebruik maken van tal van hoogtechnologische toestellen en toepassingen. Op die manier wordt STEM-onderwijs levensecht en uitdagend voor de leerling.

Vanuit zijn visie om open te staan voor de technologieën van morgen en voor onderwijskundige innovatie, werkt het VTI Veurne al vele jaren met STEM-projectonderwijs en koppelt daar heel vaak ook de taalcomponent aan.  In de Robocup (1e graad) en First LEGO League (3e jaar) schaven we aan de Nederlandse presentatievaardigheid.  Op de  wetenschapsexpo in Brussel (3e en 5e jaren) zijn Nederlands én Frans de voertaal. En dan zijn er nog de internationale projecten (4e, 5e en 6e jaren) met Engels als werktaal. 

Gaandeweg  groeide op onze school een volledige STEM-leerlijn doorheen de 6 jaren technisch onderwijs.  Daarom werd onze school ook erkend en  gesubsidieerd als STEM School of Excellence door het Ministerie van Onderwijs en als testschool verkozen binnen het pilootproject STEM@school van de K.U. Leuven.

De toekomst moet trouwens alweer iets nieuws brengen. Europa verlegt stilaan het vizier naar STEAM, een nieuwe tendens waarin ook kunst (Art) een plaats krijgt.   Voor het VTI Veurne wordt dit voortaan een extra  uitdaging.