Erasmus+

Campus Engineering Veurne gaat laatste internationaal projectjaar in

Sinds 1 november 2021 werken 8 scholen uit België, Griekenland, Italië, Portugal, Slovenië en Zweden samen in een project met de titel "How special are your needs? Can we help? STEAM for an inclusive Europe." Campus Engineering Veurne coördineert het project.

Een eerste doel is om studenten, leerkrachten en zelfs het grote publiek bewust te maken van de problemen waarmee mensen met een beperking in het dagelijks leven worden geconfronteerd. Dit bewustzijn begint in het hart van het project met blinde en dove Portugese studenten als actieve deelnemers. Samen ontwikkelen leerlingen en docenten ook bordspellen die zo zijn aangepast dat iedereen ze kan spelen.

Met de technische scholen in dit project willen ze ook hun technische vaardigheden inzetten om actief op zoek te gaan naar technologische oplossingen die het dagelijks leven voor mensen met een beperking makkelijker of gewoon leuker kunnen maken, met een focus op mensen in een rolstoel en mensen met een visuele of auditieve beperking.

Van 9 tot 13 oktober bundelen studenten en leerkrachten van alle scholen hun krachten in Ljubljana (Slovenië) om te werken aan al deze onderwerpen.Ze zullen worden uitgedaagd om open te staan voor dagelijkse problemen waarmee mensen met een beperking worden geconfronteerd, ze zullen samen sporten met medestudenten met een beperking en ze zullen nagaan hoe beperkingenvriendelijk de stad Ljubljana is. Maar tegelijkertijd presenteren ze een wandelstok voor blinden die met behulp van een sensor voorkomt dat ze hun hoofd stoten tegen overhangende obstakels. Ze bespreken een VR-ervaring voor rusthuisbewoners waarmee ze beelden en geuren uit hun verleden kunnen ervaren. En ze zullen proberen een GPS-navigatiesysteem op te zetten dat een blinde persoon begeleidt tijdens een beperkingenvriendelijke wandeling door het centrum van Ljubljana.

Jannes, Laurens, Kobe, Stan en Jasper van Campus Engineering Veurne startten vanaf de eerste schooldag de voorbereiding en samenwerking met hun buitenlandse tegenhangers. Volgende week doen ze mee aan deze Sloveense challenge. Onze school hoopt dat ze tegelijkertijd een belangrijke bijdrage zullen leveren aan het project, nieuwe internationale vrienden zullen maken en de kans grijpen om te genieten van de Sloveense cultuur en traditie.

Europass voor 6IW

De 5 leerlingen uit de klas 6IW die samen met collega's Lut Hoornaert en Filip Robyn naar Griekenland zijn geweest, werden zonet hun Europass-document overhandigd door onze directeur Franky Dorme. Dit attest wordt via het Europass-initiatief bekomen en kun je bij een Europees CV gebruiken door de buitenlandse ervaringen en vooral opgedane kennis en vaardigheden.

Proficiat Amber, Loïc, Robin, Théo en Lukas!

Op leerbezoek naar Slovenië in het kader van Erasmus+

Drie leerkrachten uit verschillende afdelingen van onze school bezochten een partnerschool in Ljubljana (Slovenië) om kennis te maken met het schoolsysteem. Hoe verlopen de lessen daar? Hoe wordt er geëvalueerd? Op welke manier zijn de stages georganiseerd? Vooral het feit dat dit ook een nijverheidstechnische school is maakte de studiereis bijzonder  interessant. Zo gelijklopend, maar toch zo anders.

8 Europese scholen slaan handen in elkaar: technologie in functie van beperkingen

8 scholen uit België, Griekenland, Italië, Portugal, Slovenië en Zweden bundelen sinds 1 november de krachten in een project met de titel "How special are your needs? Can we help? STEAM for an inclusive Europe."

Een eerste doel is natuurlijk om studenten, leerkrachten en zelfs het grote publiek meer bewust te maken van de problemen waarmee mensen met een handicap in het dagelijks leven worden geconfronteerd. Dit bewustzijn begint in het hart van het project met blinde en dove Portugese studenten als actieve deelnemers.

Met 3 technische scholen in dit project willen de scholen ook hun technische vaardigheden inzetten om actief op zoek te gaan naar technologische oplossingen die het dagelijkse leven gemakkelijker kunnen maken voor mensen met een handicap, met de focus op mensen in een rolstoel en mensen die slechtziend of slechthorend zijn.

Van 2 t.e.m. 6 mei vindt in Talent-is Campus Engineering Veurne de technologische kick-off van het project plaats. De focus ligt enerzijds op een gestructureerde brainstorm onder leiding van Howest Brugge. Uitgaand van de dagelijkse problemen waarmee mensen met visuele en auditieve beperkingen worstelen, zullen technologische oplossingen of hulpmiddelen bedacht worden waarop de technische scholen de komende 2 werkjaren hun kennis zullen loslaten met als doel om hulpmiddelen te ontwerpen die dit probleem moeten wegwerken of “verzachten”.

Anderzijds wordt er actief verder gewerkt aan twee doelstellingen die eerder al bepaald werden.

Zo zal elke school een beperkingenvriendelijke wandeling in zijn eigen stad of dorp ontwikkelen, met GPS-navigatie en sensorische 3D-modellen voor blinden en met gebarentaal ondersteunde video's voor mensen met gehoorproblemen. Talent-is campus engineering nam hierin het voortouw en werkt al twee schooljaren lang aan zo’n wandeling. Dankzij de financiële steun van de provincie West-Vlaanderen en in overleg met Stad Veurne werden grote stappen gezet en tegen eind volgend schooljaar zou deze wandeling testklaar moeten zijn.

Ten tweede probeert het team van scholen een online app te maken die steden, het grote publiek en mensen met een beperking de kans geeft om de beperkingenvriendelijkheid van een stad te beoordelen. We hopen dat deze app zo de steden inspiratie kan geven om nog beter aan te sluiten op de behoeften van mensen met beperkingen.

In een slotevent op donderdagavond 5 mei worden vanaf 16.30 uur de voorlopige resultaten gepresenteerd op een happening in Furnevent.

Een nieuw en inclusief Europees avontuur

1 november was de officiële startdatum, maar pas deze week is ons nieuwe Europese avontuur echt begonnen.  8 scholen uit België, Griekenland, Italië, Portugal, Slovenië en Zweden bundelen de krachten in een project met de titel "How special are your needs?  Can we help?  STEAM for an inclusive Europe." Een lange titel voor grootse plannen.

Ons eerste doel is natuurlijk om studenten, leerkrachten en zelfs het grote publiek meer bewust te maken van  de problemen waarmee mensen met een handicap in het dagelijks leven worden geconfronteerd.  En natuurlijk willen we uitzoeken hoe we dat bewustzijn kunnen verbeteren en actief kunnen helpen om de samenleving “mindervalidatievriendelijker” te maken.  Dit bewustzijn begint in het hart van ons project met blinde en dove Portugese studenten die actief deelnemen aan ons project.

Met 3 technische scholen in dit project willen we ook onze technische vaardigheden inzetten om actief op zoek te gaan naar technologische oplossingen die het dagelijkse leven gemakkelijker kunnen maken voor mensen met een handicap, met de focus op mensen in een rolstoel en mensen die slechtziend of slechthorend zijn.

Vanaf het begin zijn twee belangrijke technologische doelen gesteld.  Aan de ene kant zal elke school een beperkingenvriendelijke wandeling in zijn eigen stad of dorp ontwikkelen, met GPS-navigatie en sensorische 3D-modellen voor blinden en met gebarentaal ondersteunde video's voor mensen met gehoorproblemen.

Ten tweede probeert het team van scholen een online app  te maken die steden, het grote publiek en mensen met een beperking de kans geeft om  de beperkingenvriendelijkheid van een stad te beoordelen.  We hopen dat deze app zo de steden inspiratie kan geven om nog beter aan te sluiten op de behoeften van mensen met beperkingen.

De echte kick-off vindt deze week plaats in het mooie Zweedse stadje Östersund , waar studenten en docenten zich concentreren op de meer sociale aspecten van het project.

Videochat met Portugese partnerschool

Deze week is het bezoek van onze Portugese partnerschool door het Coronavirus in het water gevallen.

Op het programma stonden twee technologische sessies over 3D-pinten en laser cutten.

We hebben van de nood een deugd gemaakt en deze twee sessies dan maar via de  video chat van het eTwinning platform gehouden.  Het geeft je niet alleen de mogelijkheid om met elkaar te praten, maar ook om  bvb tegelijkertijd je powerpointpresentatie te delen.

Tenslotte is het weer een prima oefening op het gebruik van de Engelse taal geweest.

 

6IW naar Porto voor Eramus+

 

De leerlingen van 6IW zijn afgelopen week afgereisd naar Porto voor hun Erasmus+ project. Bedoeling van het project is  elkaars specialismen te leren kennen en van elkaar te leren.

De leerlingen werden ondergedompeld in de wereld van de muziek en presenteerden zelf onze STEM-projecten. Dat is ook wat hen zal voorgeschoteld worden op hun tegenbezoek in de maand maart.

Erasmus+: opbouw kunstwerk Batenborch

5LC, 6LC en 7BFL werkten gisteren onder een prachtige hemel aan de opbouw van het kunstwerk in Batenborch.
Ondanks de vertraging en de moeilijkheden in het begin van de dag, stonden alle spanten tegen 15u45 perfect recht.
Enkel het spant boven de poort is nog niet gemonteerd, en er is al een aanzet gebeurd met de cirkelbogen.
Vandaag werken ze verder, hopelijk bij net zo'n goed weer, zodat alles kan afgewerkt worden.